Teorie słyszenia

0

Teorie słyszenia

Dotychczas nie ma pewności, czy poznano dokładną mechanikę słuchu. Powstało wiele teorii dotyczących tej kwestii. Najdłużej funkcjonuje teoria fortepianu, rozwinięta przez znanego fizjologa HERMANNA L.F. HELMHOLTZA. Zakłada ona, że każda komórka rzęsata odpowiada na określoną wibrację, do której jest dostrojona na podobieństwo struny fortepianowej. Prawdopodobnie z powodu tego ścisłego dostrojenia różne wibracje identyfikujemy jako różne dźwięki.

Kolejną hipotezą jest teoria „salwy”. Utrzymuje ona, że różne właściwości dźwięku są wynikiem złożonego działania wielu włókien nerwowych, a nie pojedynczych elementów. Transmisja dźwięków o niskiej częstotliwości miałaby według tej teorii wymagać złożonego działania kilku włókien nerwowych, natomiast przekazywanie dźwięków o wyższej częstotliwości będzie wyzwalać współdziałanie proporcjonalnie większej liczby włókien nerwowych. Przypuszcza się, że w podobny sposób można wyjaśnić zarówno wysokość, jak i intensywność dźwięku.

Dla poparcia tej teorii WEVER i BRAY przeprowadzili godny uwagi eksperyment, który jednak jej nie udowodnił. Za pomocą zabiegu operacyjnego umieszczono elektrody w polu słuchowym mózgu kota. Wcześniej ustalono, że pobudzenie nerwowe wyzwala energię elektryczną. Do elektrod przewodami podłączono silny wzmacniacz dźwięku. Zwiększał on słaby prąd elektryczny aż do wielkości uruchamiającej podłączone do niego głośniki. Kot został umieszczony w dźwiękoszczelnym pokoju, a przewody prowadziły na zewnątrz pomieszczenia, do wzmacniacza dźwięków. W pokoju włączono muzykę. Ku zaskoczeniu eksperymentatorów z głośników usłyszeli oni ten sam utwór.

Mimo że eksperyment Wever-Bray nie udowodnił teorii „salwy”, zademonstrował jednak, iż nerw słuchowy przekazuje wzorzec energii elektrycznej odpowiadający dokładnie wzorcowi fali dźwiękowej docierającej do ucha. Dla psychologii eksperymentalnej miało to doniosłe znaczenie. Okazało się, że słyszenie nie jest reakcją symboliczną, w której system nerwowy ucha przekształca dany wzorzec fali dźwiękowej w inną konfigurację.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>