Znaczenie procesu uczenia • Psychoterapia - Poznań, Warszawa, Kraków, Lublin, Wrocław

0

Znaczenie procesu uczenia

Uczenie się jest z pewnością powszechnym doświadczeniem. Każdy w każdym okresie swego życia musi się uczyć. Niemowlęta muszą w przyszłości nauczyć się mówić, jeść i ubierać samodzielnie. Dzieci muszą nauczyć się norm społecznych, obowiązujących w ich kulturze. Dorośli muszą nauczyć się wykonywania swego zawodu i wypełniania obowiązków rodzinnych. Codzienne życie stanowi pasmo mniejszych i większych problemów, które muszą być rozwiązywane poprzez uczenie się. Kiedy zastanowimy się nad powyższymi przykładami, zauważymy, że określenie „uczenie się” ma trzy różne znaczenia. Uczenie się może oznaczać:

– odkrywanie lub wymyślanie czegoś,

– zapamiętywanie,

– nabywanie skuteczności w działaniu.

Kiedy zadajemy komuś pytanie „Czy nauczyłeś się uruchamiać to urządzenie?”, mamy na myśli pierwsze znaczenie. Do znaczenia drugiego odwołujemy się, zadając na przykład pytanie „Czy nauczyłeś się słów tej piosenki?” Natomiast w trzecim znaczeniu zapytamy „Czy nauczyłeś się już prowadzić samochód?”

Czasem chodzi nam równocześnie o wszystkie trzy znaczenia, jak na przykład w pytaniu „Czy nauczyłeś się już wiązać krawat bez patrzenia w lustro?” Prawdę mówiąc, zadajemy wówczas aż trzy pytania. Pierwsze dotyczy tego, czy nasz przyjaciel w ogóle poradził sobie z zawiązaniem krawata. Jeśli tak, to drugie pytanie dotyczy tego, czy dobrze zapamiętał kolejność czynności. Trzecie zaś wiąże się z nabyciem wprawy w wykonywaniu sekwencji czynności stanowiących rozwiązanie problemu.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>